موسیقی مجلسی در دوره کلاسیک،نه برای اجرا در یک تالار کنسرت بلکه برای اجرا در خلوت خانه یا فصر ساخته میشد
.این موسیقی را گروه کوچکی شامل دو تا نه نوازنده می نواختند
موسیقی مجلسی در قیاس با موسیقی ارکستری ،کلاسیک بافت صوتی شفاف تر و سبک تری دارد در دوره کلاسیک نزد نجیب زادگان یا افراد طبقۀ متوسط
،مرفه نواختن موسیقی مجلسی با دوستان یا گماردن
نوازندگان حرفه ای برای سرگرم کردن مهمانان پس از ،شام مرسوم و متداول بود موسیقی مجلسی لطیف و خودمانی بود و میباید همان قدر که مایه لذت شنونده
میشد، خوشایند نوازندگان نیز قرار میگرفت نوازندگان مجلسی، گروهی بودند که هر آن عضو نقشی اساسی و سهمی مهم در اجرای مواد تماتیک داشت. به همین
سبب در این گونه موسیقی داد و ستد مواد موسیقایی تمها موتیفها و فیگورها میان سازها بیشتر .است اجرای موسیقی مجلسی کلاسیک نیازی به رهبر ارکستر
ندارد؛ در عوض هر نوازنده باید نسبت به جریان موسیقی حساس و هشیار باشد و دینامیک و جمله بندی خود را با می دیگر نوازندگان همخوان کند. گروه
همنوازان ،مجلسی از این نظر به یک گروه کوچک جازشباهت دارد
مهم ترین فرم موسیقی مجلسی کلاسیک کوارتت زهی است اثری برای دو ویولون یک ویولا و یک ویولونسل ،هایدن موتسارت و بتهوون برخی از مهمترین آثار
خود را در قالب این فرم آفریده اند
با موسیقی ارکستری ،کلاسیک بافت صوتی شفاف تر و سبک تری دارد در دوره کلاسیک نزد نجیب زادگان یا افراد طبقۀ متوسط ،مرفه نواختن موسیقی مجلسی با دوستان یا گماردن
نوازندگان حرفه ای برای سرگرم کردن مهمانان پس از ،شام مرسوم و متداول بود موسیقی مجلسی لطیف و خودمانی بود و میباید همان قدر که مایه لذت شنونده میشد، خوشایند نوازندگان نیز قرار میگرفت نوازندگان مجلسی، گروهی بودند که هر آن عضو نقشی اساسی و سهمی مهم در اجرای مواد تماتیک داشت. به همین سبب در این گونه موسیقی داد و ستد مواد موسیقایی تمها موتیفها و فیگورها میان سازها بیشتر .است اجرای موسیقی مجلسی کلاسیک نیازی به رهبر ارکستر ندارد؛ در عوض هر نوازنده باید نسبت به جریان موسیقی حساس و هشیار باشد و دینامیک و جمله بندی خود را با می دیگر نوازندگان همخوان کند. گروه همنوازان ،مجلسی از این نظر به یک گروه کوچک جاز
شباهت دار
|