وب سایت رسمی آمورشگاه موسیقی رادمهر
موزیک آکادمیسالناطاق 1

مقاله

.:: گوستاو مالر

گوستاو مالر


گوستاو مالر 1911-1860 واپسین آهنگساز بزرگ اتریشی است.او قلمروهای تازه ای در صداهای ارکستری گشود که بر بسیاری از آهنگسازان اوایل سده ی بیستم تاثیر گذاشت،اما اهمیت آثار او تا نیم سده ی پس از مرگش چندان که باید درک نشد .پانزده ساله بود که به کنسرواتوار موسیقی وین راه یافت و سه سال در آنجا تحصیل کرد.در بیست و هشت سالگی ،سرپرست اپرای بوداپست بود .او علاوه بر سرپرستی اپرای وین،رهبر ارکستر فیلارمونیک وین نیز بود.در 1908 برای آنکه رهبر ثابت اپرای متروپولین نیویورک شود به آمریکا سفر کرد.مالر مردی بسیار احساساتی و شوریده،سرشار از کشاکش ها و تضادهای درونی بود.

موسیقی مالر

موسیقی مالر اغلب برنامه دار و بازتاب تکاپوی مداوم او برای درک معنای زندگی است.مهم ترین آثار او شامل نه سنفونی (و سنفونی نا تمام دهم که آن نیز اجرا می شود) و چند سیکل آوازی برای آوازخوان و ارکستر است که از سیکل های آوازی او میتوان به شیپور سحرآمیز پسرک1888 و شاهکار عظیم او ترانه ی زمین 1908 اشاره کرد.مالر می گوید سنفونی جهان است، سنفونی می بایست همه چی را در بر بگیرد.او به پیروی از سمفونی نهم بتهوون(کرال)در چهار سنفونی از سنفونی هایش از صدای انسان بهره گرفته است.موسیقی سازی مالر؛مانند موسیقی شوبرت که الهام بخش او بود آکنده از جوهره ی آوازی است.بسیاری از موومان های سنفنیک مالر بر اساس تم هایی از آوازهای خودش ساخته شده اند

سنفونی شماره یک در ر ماژور

سنفونی محبوب شماره یک ،که بین سال های 1885 و1888 ساخته شده ،نمایانگر بخش عمده ای از ویژگی های سبک کمال یافته ی مالر است .در موومان های اول و سوم این سنفونی چهار مووانی (که نسخه اولیه آن 5 موومانی بوده) تم های از آوازهای پیشین مالر به کار گرفته شده است.موومان اول که فرم سونات دارد؛با استفاده از جلوه ی صوتی فانفار ترومپت که گویی از دور دست به گوش می رسد و تقلید نغمه ی پرندگان،صدای طبیعت را به زیبایی تداعی میکند.موومان دوم،اسکرتسویی با رنگ و بوی عامیانه و موومان های سوم یک مارش عذا است. موومان آخر که آن نیز فرم سونات دارد،گشترده تر از موومانهای پیشین است ودرآن،مواد موسیقیایی موومان اول دستمایه ی تبدیل های تماتیک قرار میگیرد

https://www.aparat.com/v/ke1sy

برای دیدن ویدیو مربوط به مالر در قسمت پیوندها در سایت وارد کانال آپارات آموشگاه شوید 

 

آرشیــو آرشیــو

جدیدترین اخبار

۱۴۰۳/۰۲/۰۱
03/02/01 روز بزرگداشت سعدی و تولد وی
۱۴۰۳/۰۱/۲۵
شناخت گام‌‌ مینور (Minor Scale)
۱۴۰۳/۰۱/۲۰
تشخیص اسم گام سرکلیدهای بمل‌دار

اطلاعات تماس

تصویرradmehrmusic90
تصویر
تهران،ستارخان .بین بازارچه سنتی وچهارراه خسرو پلاک 559 واحد 3
تصویر


  021_44272767   

مقاله ها

۱۴۰۳/۰۱/۲۷
گام مینور طبیعی (Natural Minor Scale)
۱۴۰۳/۰۱/۱۸
تشخیص اسم گام‌ها در سرکلیدهای دیزدار
۱۴۰۲/۱۲/۱۳
گستره آوازی 2

پیوند ها

کانال آموزشگاه موسیقی رادمهر در سایت آپارات
موسیقی امپرسونیست(کلود دبوسی)
آنتونین دورژاک
امروز شنبه , 8 اردیبهشت 1403

سخن روز

تصنیف در لغت (فرهنگ نامه عمید) به معنای قطعه شعری (آهنگی) است که طرب انگیز باشد. تصنیف با ترانه و آواز تفاوت دارد و یکی از معمول ترین و رایج ترین قطعات ساخته شده در موسیقی سنتی ایرانیان است. در فرهنگ موسیقی ما مردم از موسیقی که با کلام همراه شده باشد استقبال خوبی می‌کنند. موسیقی ایرانی از نظر محتوا، نوع خواندن و نواختن بسیار متنوع است. از انواع آن می‌توان به تصنیف، ترانه، قطعات ضربی مثل چهارمضراب‌ها، رنگ، پیش درآمد و… اشاره کرد که ما در این مقاله تصنیف را بررسی می‌کنیم. تصنیف قطعه‌ای است موزون که همراه با آهنگ خوانده می‌شود یا به عبارت دیگر سخنانی شعر گونه که از قسمت‌های مساوی یا نامساوی تشکیل شده است. اشعار آن هم می‌تواند دارای قافیه و وزن باشد و هم گا‌ها فاقد قافیه و وزن. تصنیف را می‌توان کلامی ریتمیک دانست که با موسیقی همراه شود. تفاوت تصنیف با ترانه ترانه سروده‌ای است کوتاه و برآمده از توده مردم، اما تصنیف برای مناسبت‌های مختلف ساخته می‌شود و بعد رواج پیدا می‌کند. ترانه‌ها را می‌توان نوع سبک‌تر و شاد‌تر تصانیف دانست. موسیقی ترانه گاها فاقد موازین علمی است در صورتی که تصانیف دارای وزن، قافیه و وزن عروضی هستند. ترانه‌ها بر خلاف تصانیف می‌توانند بنا بر نظر خواننده کوتاه و بلند شوند و وزن معینی ندارند. ترانه ساختمانی ساده دارد و فاقد آرایه‌های ادبی پیچیده است در حالی که تصنیف مملو از آرایه‌ها و … است. ترانه ریتمیک و مولودیک است و اغلب شامل یک قطعه ضربی است و در عین حال سنگینی خاص تصانیف را ندارد. در حالی که تصانیف سنگین و گا‌ها غیر ریتمیک و اغلب اوقات غیر ملودیک هستند. از انواع ترانه می‌توان ترانه‌های عاشقانه، ترانه‌های وصفی، ترانه‌های بزمی، ترانه‌های حماسی یا رزمی، ترانه‌های مربوط به حرفه‌ای خاص یا ترانه‌های لالایی را نام برد. مهمترین تفاوت تصنیف و تانه این است که در تصنیف ابتدا ملودی ساخته شده و شعر بر روی آن سوار می شود اما در ترانه ،شعر وجود دارد و بر مبنای آن آهنگی با ملودی متناسب تنظیم می گردد.

گالری

تصویر روز

ساز ایرانی
سایت را خانه خود کنید
افزودن به سایت های مورد علاقه
بازدید ها : 373,594
نرم افزار مدیریت آموزشگاه موسیقی موزیک آکادمی
Music Academy Version 3.0. Copyright © 2013 - 2024. All Rights Reserved to Radmehr Music Academy
Designed & Developed & Powered By Sayeh Team