وب سایت رسمی آمورشگاه موسیقی رادمهر
موزیک آکادمیسالناطاق 1

مقاله

.:: آنتونین دِِوُرژاک

 

 

آنتونین لئوپلد دِوُرژاک (Antonin Dvorak)

 

 

آنتونین دورژاک (1904-1841) پیرو اسمتانا-در مقام پیشتاز موسیقی محلی چک – بود و سمفونی ها و آثار مجلسی اش را از جوهرهۀ آواز ها و رقص های عامیانۀ بوهمیای انباشت.

 

 

پدر دورژاک در شهری کوچک نزدیک پراک مسافرخانه چی و قصابی فقیر بود.آنتونین پس ازمدتی کار در قصابی پدر ، در شانزده سالگی برای تحصیل موسیقی خانه را ترک کرد و رهسپار پراگ شد.سال ها با نوازندگی در ارکستری به سرپرستی اسمتانا، به سختی زندگی میگذراند.او تا پیش از آنکه آثارش توجه برامس،آهنگساز آلمانی را جلب کندچندان شهرتی به عنوان آهنگساز نداشت.برامس آثار دورژاک را برای انتشار به ناشرانش توصیه کرد:« از آثار دورژاک پراگی بسیار لذت میبرم.اگر آنها را بررسی کنید،شما نیز به اندازۀ من لذت خواهید برد.بی تردید اوبسیار با استعداد است.»

 

 

از آن پس آوازۀ دورژاک به سرعت فزونی گرفت-او در آن هنگام 36 ساله بود.بارها به انگلستان دعوت شد؛کشوری که در آن خوش آهنگی سمفونی ها، آثار مجلسی، رقص های اسلاو و نیز آثار آوازی او به سبب علاقۀ انگلیسی ها به موسیقی عامیانه و محلی محبوبیت داشت.گرچه او به ندرت نغمه های عامیانه را چنان که هستند به کار برده است،اما آثارش رنگ و بویی محلی دارند و بیانگر سرشتی شاد و صریحند.دورژاک در 1892 به نیویورک رفت و در آنجا حدود سه سال سرپرست کنسرواتوار ملی موسیقی بود.حقوقش در آنجا 15000 دلار بود،یعنی حدود بیست برابر حقوقی که در مقام استاد کنسرواتوار پراگ دریافت می کرد.دورژاک آهنگسازان آمریکایی را به آفرینش موسیقی ملی ترغیب کرد.او علاوه بر تأثیرپذیری از نیویورک،پس از گذراندن تابستانی در اسپیلویل آیووا که شماری از مهاجران چک در آن زندگی می کردند، از سرزمین های قلب آمریکا نیز دیدن کرد و تجربه هایی اندوخت.

 

 

دیری نگذشت که به ملودی های سرخپوستان و نیز موسیقی آیینی آفریقایی های ساکن آمریکا علاقه مند شد؛موسیقی و ملودی هایی که توسط شاگردش هنری تی.برلی آهنگساز و آوازخوان باریتون سیاهپوست از آنها آگاهی یافت . دورژاک به یکی از خبرنگاران روزنامۀ هرالد نیویورک گفته است:«در موسیقی آیینی سیاهپوستان پایه و اساس استواری برای مکتب نوین موسیقی ملی آمریکا یافته ام. آمریکا میتواند موسیقی ویژۀ خود را داشته باشد،موسیقی بسیار خوبی برخاسته از این آب و خاک و برخوردار از هویت ملی-آوای ملتی آزاد و بزرگ » دورژاک در 1895 به وطنش بازگشت، از نو به کنسرواتوار پراگ پیوست و شش سال بعد سرپرست آنجا شد.

 

در قسمت پیوندها بشنوید از بهترین قطعه های دورژاک

 

آرشیــو آرشیــو

جدیدترین اخبار

۱۴۰۳/۰۴/۰۹
9 تیر زادروز استاد همایون خرم
۱۴۰۳/۰۴/۰۲
1 تیر روز جهانی موسیقی و آهنگسازی مبارک
۱۴۰۳/۰۳/۱۳
موسیقی جز (Jazz)

اطلاعات تماس

تصویرradmehrmusic90
تصویر
تهران،ستارخان .بین بازارچه سنتی وچهارراه خسرو پلاک 559 واحد 3
تصویر


  021_44272767   

مقاله ها

۱۴۰۳/۰۵/۰۶
ویژگی های موسیقی دوره ی باروک
۱۴۰۳/۰۱/۲۷
گام مینور طبیعی (Natural Minor Scale)
۱۴۰۳/۰۱/۱۸
تشخیص اسم گام‌ها در سرکلیدهای دیزدار

پیوند ها

کانال آموزشگاه موسیقی رادمهر در سایت آپارات
موسیقی امپرسونیست(کلود دبوسی)
آنتونین دورژاک
امروز شنبه , 6 مرداد 1403

سخن روز

درگذشت احمد عبادی نوازنده سه تار. 1371-1283 از آثار ضبط های رادیویی و خصوصی همراه هنرمندان مختلف. آلبوم کوک سه تار

گالری

تصویر روز

موسیقی کودک
سایت را خانه خود کنید
افزودن به سایت های مورد علاقه
بازدید ها : 384,252
نرم افزار مدیریت آموزشگاه موسیقی موزیک آکادمی
Music Academy Version 3.0. Copyright © 2013 - 2024. All Rights Reserved to Radmehr Music Academy
Designed & Developed & Powered By Sayeh Team