وب سایت رسمی آمورشگاه موسیقی رادمهر
موزیک آکادمیسالناطاق 1سازها

مقاله

.:: جایگاه موسیقی و موسیقیدانان در جامعه

چنین پیشرفت های در تکنولوژی گذشته از آن که میزان دسترسی شنونده را به موسیقی بسیار گسترش بخشید شمار مخاطبان موسیقی را نیز بیش از هر زمان دیگری افزایش داد. رپرتوار امروزی آثار ضبط شده ی موسیقی نه فقط آثار کلاسیک های آشنا که آثار رنسانس دوره ی آغازین باروک و موسیقی غیر غربی و آثار نامتعارف سده ی بیستم که اجرایشان در کنسرت ها معمول نیست را در بر می گیرد. ضبط این آثار کم و بیش گمنام در 1948 با پیدایش تکنیک ضبط طولانی بر صفحه اِ پی توسعه و فزونی یافت. گرچه از 1904 ضبط آثار موسیقی با اجرای آهنگساز انجام شده بود اما تکنیک های جدید ضبط برای آهنگساز امکانی بی سابقه فراهم آورد تا به دقت مقصودش را در جمله بندی، دینامیک و تمپو به شنونده منتقل کند. در دهه 1920 پخش رادیویی اجراهای زنده یا ضبط شده شنوندگانی روزافزون یافت. در دهه 1930 شبکه های رادیویی چندیدن کشور ارکسترهایی ویژه پخش موسیقی زنده تشکیل دادند. مشهورترین ارکستر امریکایی از این گونه، ارکسترسنفونیک اِن بی سی به رهبری آرتورو توسکانینی بود. پخش منظم اجراهای اپرای متروپولیتین در عصرهای یکشنبه نیز اپرا را در دسترس میلیون ها امریکایی قرار داد. با اختراع تلویزیون پخش بصری اجرای آثار موسیقی نیز ممکن شد. شب کریسمس 1951 ارمغان آور پخش اپرای آمال و مهمانان شبانه ساخته ی آهنگساز ایتالیایی- آمریکایی جان کارلو منوتی بود و این نخستین اپرایی بود که برای پخش تلویزیونی ساخته شد. از میان دیگر برنامه های تلویزیونی در خورد توجه می توان از پخش اجراهای ارکستر فیلارمونیک نیویرک به رهبری لئوناردو برنستاین نام برد. گذشته از این استثناهای چشمگیر شبکه های تجاری تلوزیونی زمانی اندک را به پخش اپرا و موسیقی سنفونیک اختصاص داده اند. با این همه برنامه های مردم پسند تلوزیونی از آن میان برنامه های موفق پخش زنده از مرکز لینکلن و پخش زنده از متروپولتین گستره ی متنوعی از اجرای اپراها سنفونی ها و تکنوازی ها نیز امروزه محبوبیتی همگانی یافته است. در نیمه ی نخست سده ی بیستم رپرتوار کنسرت و اپرا ابیشتر به آثار قدیمی اختصاص داشت. تا آثار معاصر چنین وضعیتی در تاریخ موسیقی تازگی داشت. برای مثال در دوره ی موتسارت شنودگان نه در پی شنیدن اپراهای هندل با کانتات های باخ که خواستار و پذیرای تازه ترین آثار موسیقی بودند. حتا در دوره ی رمانتیک نیز که موسیقی قدیم شنونده فراوان داشت آثار نو بخش اصلی برنامه ی کنسرت ها را تشکیل می داد. از 1900 به بعد دیسونانس ها صداهای کوبشی و ریتم مختلط برخی از آثار موسیقی اغلب سبب برآشفتن شنوندگان و اجراکنندگان بود. بسیاری از رهبران ارکستر برای اجتناب از بیزاری شنوندگان رهبری آثار محبوب را که سبکی ملموس تر داشتند به اجرای آثار ثقیل معاصر ترجیح می دادند. یکی از پیامدهای این گرایش ناشناخته ماندن شماری از نورپردازترین آهنگسازان سده ی بیستم برای نمونه آیوز وبرن و وارز بوده است. پس از جنگ جهانی اول نهادهایی شکل گرفت تا به منظور شنیدن آثار نو مجال بیشتری برای مردم فراهم آورد. انجمن بین المللی موسیقی معاصر که در بسیاری کشورها شعبه هایی یافت از تاثیرگذارترین این نهادها است. از دهه ی 1950 ارکسترها و شرکت های بزرگ اپرایی رفته رفته آثار سده ی بیستمی را بیشتر در برنامه ها گنجاندند. صفحه ی اِل پی برای شنوندگان امکان آشنایی و تماس بیشتر با آثاری را که ثقیل پنداشته می شدند فراهم آورد. شنونده دیگر می توانست با پخش مکرر این آثار برای خود سرانجام آن ها را درک کند و لذت ببرد. اجرال کنندگان نیز به نوبه ی خود بیش از پیش به ریتم های پیچیده مدرن انس گرفتند. و بهتر توانستند از عهده ی اجرای آن ها برآیند.

 

آرشیــو آرشیــو
ورود به سیستم
نام کاربری :
کلمه عبور :

جدیدترین اخبار

۱۳۹۹/۱۲/۱۷
شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره «موسیقی نواحی» تشکیل شد
۱۳۹۹/۱۲/۱۴
ابتکار اپرای مونیخ برای جلب مخاطب در کرونا
۱۳۹۷/۰۶/۱۲
صفحه اینستاگرام آموزشگاه موسیقی رادمهر radmehrmusic90

اطلاعات تماس

آدرس دفتر مرکزی موزیک آکادمی تهران،ستارخان .بین بازارچه سنتی وچهارراه خسرو نبش فرش مشهد پلاک 559 واحد 3
تلفن مشاوره و فروش موزیک آکادمی


  44272767   

مقاله ها

۱۳۹۹/۱۲/۱۷
جایگاه موسیقی و موسیقیدانان در جامعه
۱۳۹۹/۱۲/۱۴
موسیقی مالر
۱۳۹۹/۱۲/۱۳
گوستاو مالر

پیوند ها

خانه موسیقی
مجله هنر موسیقی
شورای کتاب کودک
کانال آموزشگاه موسیقی رادمهر در سایت آپارات
امروز شنبه , 29 خرداد 1400

سخن روز

درگذشت احمد عبادی نوازنده سه تار. 1371-1283 از آثار ضبط های رادیویی و خصوصی همراه هنرمندان مختلف. آلبوم کوک سه تار

تصویر روز

سالرزو
سایت را خانه خود کنید
افزودن به سایت های مورد علاقه
بازدید ها : 220,485
نرم افزار مدیریت آموزشگاه موسیقی موزیک آکادمی
Music Academy Version 3.0. Copyright © 2013 - 2021. All Rights Reserved to Radmehr Music Academy
Designed & Developed & Powered By Sayeh Team