وب سایت رسمی آمورشگاه موسیقی رادمهر
موزیک آکادمیسالناطاق 1سازها

مقاله

.:: موسیقی بتهوون

در نظر بتهوون موسیقی نه یک سرگرمی که نیرویی معنوی و توانا به خلق نگرشی برخواسته از آرمان های والا بود. موسیقی بتهوون بازتاب بی واسطه ی شخصیت نیرومند و رنجیده ی اوست. تکاپوی قهرمانانه ی او در هنر و نیز در زندگی بر یاس و نومیدی انجامید. دستیابی به کمال برای بتهوون از راه کار سخت و طولانی ممکن شد. او بر خلاف موتسارت نمی توانست سه سنفونی بزرگ را در شش هفته بر کاغذ بیاورد. او گاه سال ها بر یک سنفونی کار می کرد و در این میان به خلق آثاری دیگر نیز می پرداخت. او همیشه دفترچه موسیقی آثار خود را به همراه داشت. ایده های تازه اش  را با شتاب در آن یادداشت و ایده های پیشین را بازبینی می کرد و بهبود می بخشید. این یادداشت های اولیه در قیاس با نسخه ی نهایی آثار او، که در آن ها همان طرح ها به مدد کوششی سترگ پرداخت یافته و آبدیده شده اند، اغلب خام و زمخت و خالی از الهام می نمایند. بتهوون بیشتر از فرم ها و تکنیک های کلاسیک استفاده کرده، اما به این فرم ها و تکنیک ها توان و شوری تازه بخشیده است. او که وارث موسیقی هایدن و موتسارت بود پلی میان دوره ی کلاسیک و دوره ی رمانتیک برپا ساخت. بسیاری از نوآوری های او سرمشق آهنگسازان بعدی شد. در آثار او به واسطه ی سنکوپ ها و دیسونس ها، تنش و هیجانی عظیم برپا شده، گستره ی زیر و بم و دینامیک پهناورتر از گذشته می شود و به این ترتیب تضادهای حالت برجستگی و وضوح بیشتری می یابند. در موسیقی بتهوون، تاکیدها و اوج ها جلوه ای غول آسا دارند. ایده های کوچک ریتمیک برای خلق نیرویی پیشران و سوق دهنده اغلب بارها و بارها تکرار می شنود. تنش بیشتر چارچوب موسیقایی بزرگ تری را نیز طلب می کند و به همین سبب بتهوون در آثارش فرم را نیز بسط و توسعه بخشید. برای مثال سنفونی سوم (اروییکا) طولانی تر از سنفونی های هایدن یا موتسارت است و اجرای آن حدود 50 دقیقه به طول می انجامد. بتهوون معماری موسیقایی بود که تواناییش در خلق ساختارهای سترگ و حجیم همتایی نمی شناسد. ساختارهایی که در آن ها هر نت کارکردی ویژه و اجتناب ناپذیر دارد. در توصیف موسیقی بتهوون شاید ساده ترین کار بیان کیفیت توفانی و پرتوان آثار او باشد. اما قطعه های ملایم، شوخ، باوقار و تغزلی نیز در آثار او فراوانند. دامنه ی حالت های بیانی در موسیقی او بسیار پهناور است. در نت نگاری آثار او، نشانه های تمپو، دینامیک و حالت بیانی بسیار فراوان تر از آثار آهنگسازان پیشین است. برای مثال یکی از راهنمایی های اجرایی او چنین است: ( جاندار و با عمیق ترین احساس) یکی از نشانه های آشکار در نشانه گذاری دینامیک توسط بتهوون افزایش تدریجی شدت صدا و سپس ملایمت ناگهانی آن است، کیفیتی که با نشانه ی (پی انگلیسی) مشخص می شود.

آرشیــو آرشیــو
ورود به سیستم
نام کاربری :
کلمه عبور :

جدیدترین اخبار

۱۳۹۹/۱۲/۱۴
ابتکار اپرای مونیخ برای جلب مخاطب در کرونا
۱۳۹۹/۱۲/۱۳
بایدها و نبایدهای ترانه در موسیقی امروز/ مشکل کار کجاست؟
۱۳۹۷/۰۶/۱۲
صفحه اینستاگرام آموزشگاه موسیقی رادمهر radmehrmusic90

اطلاعات تماس

آدرس دفتر مرکزی موزیک آکادمی تهران،ستارخان .بین بازارچه سنتی وچهارراه خسرو نبش فرش مشهد پلاک 559 واحد 3
تلفن مشاوره و فروش موزیک آکادمی


  44272767   

مقاله ها

۱۳۹۹/۱۲/۱۴
موسیقی مالر
۱۳۹۹/۱۲/۱۳
گوستاو مالر
۱۳۹۹/۱۲/۱۲
موسیقی واگنر

پیوند ها

خانه موسیقی
مجله هنر موسیقی
شورای کتاب کودک
کانال آموزشگاه موسیقی رادمهر در سایت آپارات
امروز یکشنبه , 17 اسفند 1399

سخن روز

تولد سید علیرضا عصار. 1348. خواننده. از آثار آلبوم های کوچ عاشقانه. حال من بی تو.

تصویر روز

سالروز
سایت را خانه خود کنید
افزودن به سایت های مورد علاقه
بازدید ها : 199,052
نرم افزار مدیریت آموزشگاه موسیقی موزیک آکادمی
Music Academy Version 3.0. Copyright © 2013 - 2021. All Rights Reserved to Radmehr Music Academy
Designed & Developed & Powered By Sayeh Team